Otwarte Atelier w dawnej łaźni Miejskiej w Gdańsku

1992 -1994

 

realizacje artystów w Otwartym Atelier

 

 

OWARTE ATELIER i Galeria AUTO DA FE

"Projekt Otwarte Atelier"- stworzony wspólnie przez liderów Galerii C 14~~~, Fundacji Tot Art, Galerii Wyspa. /Projekt wspierany i dofinansowywany przez Fundację TNS, której prowadzący współtworzyli Statut i Zarząd Fundacji Otwarte Atelier./

Projekt Otwarte Atelier
I. Koncepcja Otwartych Pracowni jest formą pracy sprawdzoną w sztuce XX w. we wszystkich wielkich ośrodkach Zachodu, że wspomnimy Paryż, Berlin i Nowy Jork. Wspólnoty artystyczne zaczynają się od "Wielkiej Bohemy", a rozkwitają w działaniach pierwszej awangardy w początkach naszego wieku. Właśnie wtedy pracownie artystów stały się miejscem spotkań różnych dziedzin sztuki, miejscami formułowania programów, a także miejscami wspólnych wystąpień, prezentacji i odczytów - nie tracąc nic ze swej podstawowej funkcji: miejsca, w którym tworzy się obrazy, rzeźby, czy studia rysunkowe. Takie niesformalizowane grupy twórcze spajały zazwyczaj idee artystycznej współpracy i wzajemnego oddziaływania. Zajmowanie starych fabryk na przedmieściach i przekształcanie ich we wspólne pracownie, często przeprowadzane przez neoekspresjonistów w latach 80-tych, rozpoczęło się już na początku XX wieku. Wtedy bowiem niemieccy artyści z grupy "Der Blaue Reiter" zaadaptowali halę, by wspólnie stworzyć tam dzieła dzisiaj powszechnie znane i podziwiane. Po doświadczeniach ekspresjonistów, futurystów, konstruktywistów rosyjskich, grupy Fluxus, Andy Warhola, Akcjonistów Wiedeńskich i neoekspresjonistów koncepcja otwartych pracowni jest zjawiskiem nieomalże powszechnym we współczesnej sztuce, traktowanym jako sprawdzony sposób wypracowywania wspólnych propozycji estetycznych oraz ideowych, jako naturalny i funkcjonalny sposób wymiany intelektualnej i współkształtowania wrażliwości.
Aktualnym przykładem mogą posłużyć następujące pracownie - ośrodki artystyczne:
MUU w Finlandii /.../, Tacheles w Berlinie /.../.
Jak wiadomo, w Polsce w latach 80-tych nie istniała możliwość zrealizowania projektu Otwartej Pracowni. Takie miejsce mogłoby zaistnieć tylko za cenę wyrzeczenia się niezależności, wolności formułowania i wymiany poglądów oraz swobody kreacji, a przecież na tych warunkach zasadza się idea Otwartej Pracowni. Dlatego sztuka w Polsce tak często zmieniała miejsca swej obecności i ujawniała się w różnych obszarach.

II. Chcemy zrealizować projekt Otwarte Atelier - stworzyć zespół otwartych pracowni malarskich i rzeźbiarskich, warsztatów oraz rodzaj pracowni mistrzowskich. Pracowniom towarzyszyć mają: galeria multimedialna, pełniąca również rolę sali koncertowej, projekcyjnej, prelekcyjnej, pomieszczenia redakcyjne, biura fundacji /Totart i Tysiąc Najjaśniejszych Słońc/, biblioteka nowokulturowa, pomieszczenia klubowe, pracownia filozoficzna, pracownia grafiki warsztatowej, miejsce przechowywania obiektów artystycznych, a w perspektywie studia muzyczne, atelier i pracownia fotograficzna.
Otwartość rozumiemy dwojako: jako sposób prezentacji sztuki /pokazy w pracowniach/ i jako zaproszenie innych artystów do współpracy w ramach istniejących możliwości. Chcemy tą drogą stworzyć podstawy do wymiany artystycznej na dużą skalę, nawet międzynarodową - w regionie Morza Bałtyckiego. Jesteśmy grupą ludzi głęboko zaangażowanych w realizację Projektu i przekonanych o jego niezbędności dla młodej sztuki Gdańskiej. Nasze wieloletnie doświadczenia są gwarancją realności i doniosłości tego przedsięwzięcia. Podkreślamy zarazem jego ogromne znaczenia perspektywiczne. Otwarte Atelier ma szanse stać się miejscem twórczego fermentu, wypracowywania wartości.

III. Łaźnia Miejska
Zabytkowy budynek Łaźni mieści się w Gdańsku Dolne Miasto przy ulicy Jaskółczej 1. Ten obiekt o powierzchni 1500 m2 od trzech lat nie jest użytkowany i podlega dewastacji.
Gdańsk, 10 maja 1992

I. The concept of open atelier is a form of work that proved to be correct itself in the Art of 20th century in all big western centres, to mention Paris, Berlin, and New York. Artistic communities starring with "Big Bohema" flourishes at the beginning of our century in first vangauard' activities. Just then artists' workshops became the place of meetings of different art domains representative, program formulating, and likewise common pronouncements, presentations and lectures - loosing no basic functions; creative studio for pictures, sculptures, draftsmanships.
Unformal creative groups like that, usually were linked together by artistic cooperation and mutual influence ideas. Taking possession of old factories on suburbs and transforming them into common Studios, often carried out by neoexpressionists, in eighties, has started at the beginning of 20th century already. As in that time German artists from "Der Blaue Reiter" group have adapted a hall to create there, in common, works which are widely known and admired today. After experiences of expressionists, futurists, Russian constructivists, Fluxus Group, Andy Warhol, Vienna actionalists and neoexpressionists the conception of Open Atelier has become almost universal phenomenon in contemporary art. It is treated as a tested way of working out of common aesthetical and ideological proposals, as a natural, functional method of intellectual exchange and sensibility co-creating. The current example of that can be artistic studio-centres as follows: MUU in Finland /.../, Tacheles in Berlin /.../.As it is known, there were no possibilities in Poland to carry out the Open Atelier Project in eighties. Place like that could come into existence only for the price of renouncement of independence, freedom of formulating and opinions exchange, liberty of creation, but this is the basis of the idea of Open Atelier. And that is why art in Poland has been changing places and revealing in different spaces so often.

II. We want to carry out the Open Atelier Project - to create complex of open painting and sculptures studios, workshops and master ateliers. There are: multimedia gallery /simultaneously concert, projection and lectures hall/, editorial rooms, foundation offices /Totart and Thousand of the Brightest Suns Foundation/, newculture library, club premises, philosophical room, graphic workshops, art objects; storage plant, and music and photo studios in perspective, to accompany the Atelier.
The openness we understand doubly: as an art presentation way /shows in workshops/ and as inviting artists to cooperate within existing possibilities.
We thus want to create basis for artistic exchange on a big scale, even International in Baltic Sea Region. We are seriously engaged in Project realisation and convinced about it's inpensability for contemporary art in Gdańsk. Our several-year experiences are a guarantee of reality and importance of this venture. At the same time we underline it's big perspective significance. Open Atelier has a chance to become a place of creative ferment, values elaborating.

III. City Baths
This monumental building, 1500 m2 area, is placed in Gdańsk Dolne Miasto district by Jaskółcza Street 1 and for three years has been not used and laid wasted.
Gdańsk, 10th May, 1992

Cele Fundacji Otwarte Atelier


fragmenty z rozdziału II "Cele, zasady i formy działania fundacji". Statut Fundacji Otwarte Atelier

§ 7 - Celem Fundacji jest wspieranie aktywności twórczej, tworzenie miejsc i sytuacji dla swobodnej kreacji artystycznej poprzez stwarzanie struktur adekwatnych do wizji i praktycznych potrzeb artystów.
§ 8 - Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- organizowanie pracowni, warsztatów i miejsc plenerowych,
- tworzenie miejsc i sytuacji dla realizacji celów Fundacji,
- organizowanie imprez artystycznych: wystaw, pokazów, plenerów, koncertów /.../.

Zespół galerii C14~~~ jako część struktury Otwartych Pracowni /razem z Wyspą i Tot Artem/ organizuje ekspozycję prac w Dawnej Łaźni podczas Gdańskich Dni Niezależnych 23-26.10.1992 /pokazy odbywają się wtedy także w galerii Sfinks, galerii Malarz Kobiet Project oraz w PGS Sopot/.
październik 1992 - przejęcie budynku Dawnej Łaźni Miejskiej na ul. Jaskółczej 1 na Dolnym Mieście
Organizacja wystawy "Gdańskie Dni Niezależnych"
<http://free.ngo.pl/magsztuk/ms1.htm>
W roku 1993 M. Rogulski organizuje działalność galerii Auto da fe w budynku Dawnej Łaźni - finansowanej przez Fundację TNS.
październik 1993 - "Auto da fe - Geniusz Miłości" - J. Charchan, M. Jabłoński, M. Lewandowski, M. Rogulski, A. Szymula, R. Szymula - obiekty, instalacje, koncert i akcja Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, realizacja filmu dla II pr. TVP - W. Szczepanik
kwiecień 1994 - "Laboratorium" - J. Charchan, M. Rogulski - obiekty, koncert TNS
Projekt "Otwartych Pracowni" był realizowany przez niespełna dwa lata. Jednak Miasto za namową galerii "Wyspa" przeznaczyło budynek na oficjalne Centrum Sztuki Współczesnej i wówczas dalsza realizacja idei swobodnej kreacji artystycznej w ramach Projektu Otwartych Pracowni została uniemożliwiona.
Po definitywnym rozpadzie projektu Otwartych Pracowni liderzy byłej galerii C14~~~ poszli swoimi drogami. W 1995 r. Marek Rogulski utworzył w Gdańsku, na Wyspie Spichrzów w spichlerzu "Deo Gloria" galerię SPICHRZ 7 /później także SPIŻ 7/, od 1996 r. obecną także w Internecie. A. Awsiej i J. Kabala po zamieszkaniu w Holandii rozbudowują własną galerię "Galeriee van Gdansk" już wówczas działającą w Internecie.

The aims of the OPEN ATELIER
Foundation /excerpts from the 2nd chapter of The Statute of the OPEN ATELIER Foundation, entitled 'The aims, the principles and the forms of the activity of the foundation'/:

&7 - The Foundation aims at supporting the creative activity, providing places and conditions for free artistic creation by establishing structures adequate to the visions and practical needs of artists.

&8 - The Foundation fulfils its aims by
- organising studios, ateliers and places for plain-air,
- finding places and providing conditions necessary for the achievement of the aims of the foundation,
- organising artistic events: exhibitions, presentations, plain-air painting, concerts.

As a part of the structure of Open Atelier /together with Island and Tot Art/, the team of the Gallery C14~~~ organised an exposition of works in the former City Baths during the Days of the Independent in Gdańsk in 23 - 26.10.1992. The exhibition took also place in the gallery Sphinx, gallery "The Painter of Women Project" and in PGS Sopot.
October 1992 - the take-over of the building of the former City Baths in 1, Jaskółcza Street in Dolne Miasto. Organisation of the exhibition the Days of the Independent in Gdańsk. In 1993 M. Rogulski organised the activity of the gallery Auto Da Fe, in the place of the former Baths - financed by the TNS Foundation.
October 1993 - "Auto Da Fe - the Genius of Love" - J. Charchan, M. Jabłoński, M. Lewandowski, M. Rogulski, A. Szymula. - art of object, installations, concert and action Thousand Brightest Suns. W. Szczepanik produced a film for the program 2 of TVP.
April 1994 - "Laboratory" - J. Charchan, M. Rogulski. - art of object, concert of TNS.
The project of Open Ateliers has been carried out for somewhat less than two years. However, the City did not extend the tenancy contract and further realisation of the idea of free artistic creation within the project of Open Atelier was impossible.
After the final fall of the project of Open Atelier, the leaders of the former Gallery C14~~~ followed their own ways. In 1995 Marek Rogulski created the gallery Spichrz 7 in the granary "Deo Gloria" on the Isle of Granaries in Gdańsk. Since 1996 the Gallery can be found also in the Internet. A. Awsiej and J. Kabala, after having moved to Holland, developed their own gallery "Galeriee van Gdansk" already existing in the Internet.

 

AUTOGENICZNA GALERIA WIBRACJI - AUTO DA FE
w Dawnej Łaźni Miejskiej.

NA PODBÓJ NIEŚWIADOMOŚCI
/Zapadaj więc! Rzec mógłbym równie dobrze: Wstępuj!
Wszak to wszystko jedno, przed tym co powstało
uchodź do rozpętanych obrazów ostępu!/
J. W. von Goethe - Faust

W manifeście galerii wydanym przez Wydawnictwo "Sz, sz, sz..." czytamy: "Galeria Wibracji Auto da fe ukonstytuowała się w 1993 r. jako eksterioryczna formacja mentalna. Galeria powstała w związku z potrzebą wyrażenia pewnej przestrzeni mentalnej. /.../ Przestrzeni dążącej do konsekwentnej strukturalizacji - wyrażanej w sposób wolny od licznych uwarunkowań istniejących w zastanych systemach prezentacji sztuki /.../".

Galeria uaktywniła się w trakcie realizacji projektu Otwarte Atelier w Dawnej Łaźni Miejskiej prezentując artystów związanych z Fundacją Tysiąc Najjaśniejszych Słońc, którzy manifestowali w ten sposób własną strategię działań polegającą na zachowaniu jak największej autonomii ośrodka sztuki w Łaźni, na dążeniu do zachowania niezależności ośrodka wobec instytucji kulturalnych i utrzymania możliwości decyzyjnych, co do losów Otwartych Pracowni, w gestii samych artystów.
Od strony artystycznej istotą funkcjonowania galerii Auto da fe było zwrócenie uwagi na pewną przestrzeń aktywności twórczej będącej w centrum zainteresowania artystów skupionych wokół galerii /formacja TNS/: "Oto bowiem stajemy w obliczu objawiających się u progu trzeciego tysiąclecia, Potęg Jaźni. Galeria Wibracji Auto da fe stanowi energetyczny przekaźnik, zmienny w formach i poddany projekcji. Jest samoistnym i zuchwałym bytem - tym samym stanowi składnik procesów ogarniającego Wszechświat - Auto da fe /.../" - piszą artyści w swoim manifeście.

"/.../ Jedynie mocny fundament minionych doświadczeń pozwala w całej swej kolorystycznej pełni stanąć i sięgnąć w swej śmiałości ku rzeczom ostatecznym, gdzie skrzydła kosmosu stworzyły: jeden - Apokalipsę, a drugi - Taniec Śmierci /.../".

"Nie ma nic. Nie ma czasu. Jest tylko jest. Co pomyślisz to jest. Czysta kreacja. Nieskończoność wymiarów. Dziejąca się nieskończenie i nieustannie. Może być w mikro i makro wszechświatach, które przybierają i tracą postać".

Opracował: T. Łukowski

W roku 1998 Fundacja TNS i galeria SPIŻ 7 stworzyły projekt Wielofunkcyjnego Ośrodka Sztuki Współczesnej - "Pracownie Eksperymentalne" nawiązujący w swoim charakterze do pierwotnej koncepcji Otwartego Atelier - /redakcja/.

THE AUTOGENOUS GALLERY OF VIBRATION - AUTO DA FE
in the Prior City Baths

TOWARDS THE CONQUEST OF THE UNCONSCIOUS

In the manifest of the gallery published by "Wydawnictwo Sz, sz, sz..." one can read: "The Gallery of Vibration Auto Da Fe constituted itself in 1993 as an exterior mental formation. The inception of the gallery results from the need of the expression of certain mental space. /.../ A space aiming at constant structuralisation - expressed in a way free from numerous restrictions existing in the present systems of artistic presentations."

The gallery was activated in the process of the realisation of the project Open Atelier in the former City Bath. It was then that the artists connected with the foundation of Thousand Brightest Suns manifested their own strategy of action based on the maintenance of the highest possible autonomy of the centre in the Baths. This autonomy was to manifest itself especially with regard to the existing cultural institutions, and in keeping the right to decide about Open Atelier on their own. From the artistic point of view, the core of the gallery's activity was paying attention to a certain aspect of artistic activity being in the centre of interest of TNS. "So we are facing now the Mights of Ego/ Self/, revealing themselves on the verge of the third millennium. The Gallery of Vibrations "Auto Da Fe" is an energetic transmitter, changing forms and undergoing projection. It is an autonomous and audacious being- in this way it consists a component of the processes of the cosmic Auto Da Fe, "the artists wrote in their manifesto. Only the firm foundation of experience in its colorful entity allows standing and seizing bravely the Last Things, where the wings of cosmos created: one - Apocalypse and the second - The Dance of the Dead." "There is nothing. There is no time. There is only is. This is what you can think of. Pure creation. Infinity of dimensions. Happening infinitely and constantly. Can be in micro - and macro - universes, which assume and lose shape."
Prepared by T. Łukowski.

In 1998 the Foundation TNS and Gallery SPIŢ 7 worked out a plan of Multifunctional Centre of Modern Art - "Experimental Studios" - referring in its character to the primary conception of Open Atelier.